Är du trött på att spendera oändligt med tid på att underhålla och optimera ditt Google Ads-konto? Prova ett automatiseringsverktyg för att generera feedbaserade textannonser.

E-handelsförsäljningen växer snabbt i Sverige, och trenden har stärkts ytterligare av Covid-19-pandemin (Källa: E-barometern, juli 2020). Konkurrensen om kunderna är hård och det är därför viktigare än någonsin för företag och webbshoppar att synas och nå ut med rätt budskap till rätt kunder.

Automatiseringsverktyg för textannonser har funnits länge nu och vad de alla har gemensamt är att de reducerar både tid och administrativt arbete som spenderas på uppgifter som egentligen vem som helst kan utföra. Verktygen finns till för att optimera processer, minska kostnader och reducera den manuella bördan.

Samtidigt som Google Ads fortfarande tar upp mycket tid och en stor del av marknadsföringsbudgeten är det där som företag kan få störst påverkan på slutresultatet. Detta genom att alltid leta efter möjliga förbättringar.

Effektivisera arbetet

Tanken med feedbaserade textannonser är att automatisera skapandet av kampanjer, annonsgrupper, annonser och sökord baserat på olika värden från en datafeed, och länka dessa till de mest relevanta landningssidorna. 

Automatiseringsverktyg är praktiska om du behöver generera stora mängder annonser utan att tumma på den personliga touchen för den rätta målgruppen. Att hantera annonser för tusentals produkter kan vara tidskrävande, inte bara när det kommer till själva skapandet av annonserna men även för att hålla dem up-to-date med den senaste informationen samt för att pausa irrelevanta annonser.

Användandet av feeder och automatisering av budgivning är det enda sättet vi kan marknadsföra 20 000 produkter på.

Christian Haraldsen, Online performance specialist, Komplett.

Samtidigt som funktionaliteterna mellan olika automatiseringsverktyg på marknaden skiljer sig åt, använder majoriteten av dem samma metod; att kombinera statisk information med dynamisk information från en datafeed för att skapa textannonser.

Om du till exempel vill ha en kampanj för vardera subkategori eller destination som du erbjuder, kan dina inställningar se ut som följande illustration med en kombination med både statisk och dynamisk information: 

Exempel från Channable.

På detta sätt kan ni enkelt både spara tid och pengar, som istället kan spenderas på bättre användningsområden för att driva er marknadsföring och försäljning framåt.

– Med Channable lyckades vi automatisera många besvärliga uppgifter, vilket innebär att vi kan fokusera mer på analys, strategi och kommunicera med våra kunder, som i slutändan hjälper oss att förbättra slutresultatet, säger Gordon Campbell, medgrundare av Clickboost.

Nå bättre resultat

Förutom hela aspekten att spara tid, kan feedbaserad textannonsering även bidra till att förbättra CPA (cost per aquisition) och öka ROAS/ROI (return on ad spend/return on investment).

Genom feedbaserade textannonser kan hela genereringen av textannonser anpassas, vilket betyder att du äntligen kan skapa riktigt relevanta annonser för alla dina produkter. Tänk dig att du driver en webbshop med över 10 000 olika produkter. Att skapa relevanta annonser för alla dessa produkter skulle med störst sannolikhet ta en hel evighet. Men genom att automatisera annonsskapandet går det att med bara några knapptryck skapa longtail-annonser som förbättrar Google Ads prestanda.

– Eftersom vi har ett så stort lager, är det enda sättet vi kan hantera detta på genom användning av automatisering. Användandet av feeder och automatisering av budgivning är det enda sättet vi kan marknadsföra 20 000 produkter på, säger Christian Haraldsen, Online performance specialist på Komplett.

Vill du veta mer om hur feedbaserad textannonseringen kan förbättra prestandan av ditt Google Ads-konto? Kolla in Channables text ads-integration eller skicka en förfrågan om en kostnadsfri genomgång av verktyget.