En digital transformation kan innebära utmaningar, men också stora möjligheter att skala upp affärerna. Fujitsu har som co-creation-partner hjälpt många kunder lyckas tack vare en hybrid molnlösning och ett nära samarbete.
Företag som vill få ut maximal nytta av sin digitaliseringsresa bör ta hjälp av den rätta partnern. En sådan hjälper företaget att ta vara på den nya teknikens möjligheter.

– Alla företag som står inför en digital transformation har särskilda förutsättningar och behöver en unik lösning. En viktig del av co-creation-partnerns jobb är att förstå företagets specifika utmaningar, säger Håkan Redtzer, ansvarig för hybrid IT på Fujitsu Scandinavia.
Förtroende skapar mervärde
För bäst resultat måste arbetet ske mycket nära. När de är överens om vad företaget vill och kan uppnå utformar co-creation-partnern en hybrid molnlösning som förenklar för kunden att ta fram nya affärsmodeller och innovationer som till exempel nya processer, kortare försörjningskedjor eller snabbare väg till marknaden för nya produkter.
– Den stora fördelen med en sådan här lösning är att företaget kan skala upp sina affärer på ett sätt som inte var möjligt tidigare.
Ett exempel på ett företag som har infört en sådan här hybridlösning är Lowell, Europas näst största aktör inom inkasso- och kredithanteringsbranschen. Lowell är grundat i Storbritannien men köpte under 2018 delar av Lindorffs verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Estland samt Intrum Justitias verksamhet i Norge. Lowell har även gjort liknande förvärv i Centraleuropa.
– Ett problem var att Lowells processer var isolerade i respektive land. Det var svårt att flytta information i företaget mellan de olika länderna, berättar Håkan Redtzer.
I videon berättar Gary Edwards, Group CIO på Lowell, hur Fujitsu har hjälpt Lowell med företagets globala expansion och digitaliseringsresa.
Molnet en katalysator
Lowells tillsammans med Fujitsu skapade en gemensam plattform för verksamheten i de olika länderna. Delar av hybridlösningen finns i Fujitsus datacenter och andra finns i molnet.
– Med den nya plattformen på plats kunde Lowell inleda sin stora digitaliseringsresa. Nu kan företaget snabbt nå nya kunder och kundgrupper.
Tack vare plattformen kan Lowell arbeta med samma system och processer i varje land. Företaget kommunicerar med sina kunder online på webben. Bland annat kan kunderna få support via mjukvarurobotar och artificiell intelligens på olika språk.
– Nu går det mycket fortare för Lowell att etablera verksamhet i nya länder. Lowell närmar sig raskt målsättningen att ha kunder i hela Europa, säger Håkan Redtzer.
I Fujitsus customer case study berättar Gary Edwards, Group Chief Information Officer på Lowell, varför Lowell valde Fujitsu som co-creation-partner:
– Fujitsu imponerade på oss genom att verkligen analysera vår verksamhet och lyfta fram möjligheten för Lowell att ompröva vår affärsmodell för att fullt ut kunna dra nytta av våra skalfördelar. Fujitsu föreslog en lösning som inte bara ger oss skalfördelar utan också, med hjälp av innovativ robot- och AI-teknik, ger ännu större besparingar, flexibilitet och smidighet.
Läs mer om hur Fujitsu utvecklade Lowells affärer med hjälp av en hybrid molnlösning och AI