På Swedbank investerar man kraftigt i den senaste tekniken och arbetar bland annat med AI och machine learning för att göra förutsägelser, utveckla nya tjänster och snabbare upptäcka bedrägerier.
Shaheer Mansoor har arbetat på Swedbank som Principal Data Scientist sedan februari i år. Tidigare arbetade han som konsult, och det var i den rollen han fick kontakt med banken.
– Swedbank ligger i framkant av den digitala omvandlingen inom den svenska bank- och finanssektorn, säger han. Banken investerar mycket i spetsteknologi, vilket var en viktig anledning till att jag tackade ja till det här jobbet, säger han.

Upptäcka bedrägeri på nolltid
Shaheer Mansoor ingår i en grupp som arbetar med prediktiv dataanalys. Han och hans kolleger använder AI och machine learning samt olika metoder för insamling, organisering och analys av data för att göra förutsägelser, hitta lösningar på problem och utveckla nya processer och tjänster. Under hösten kommer gruppen bland annat börja arbeta med kreditkortsskydd.
– Det handlar om att kunna upptäcka ett bedrägeri inom 300 millisekunder, säger Shaheer Mansoor.
Här kan du se vilka tjänster som är tillgängliga på Swedbank
IT-jobb med affärsfokus
Man använder också analys för att optimera befintliga produkter och tjänster i takt med att allt fler kunder vill hantera sina bankärenden online. Arbetet sker ute i bankens affärsverksamheter. Kunderna ska få en bättre användarupplevelse när de interagerar med banken via olika kanaler, och en grund för det arbetet är analys av kunddata från sociala medier.
Avancerade mjukvarurobotar
Den digitala omvandlingen på banken är en mycket spännande och utmanande resa, konstaterar Shaheer Mansoor.
– Vi kommer kunna göra saker som man för bara några år sedan inte trodde var möjliga. Ett konkret exempel på något som är möjligt i dag är mjukvarurobotar som kan tala med kunderna i telefon. De kan vara så avancerade att de faktiskt låter som en riktig människa.