Jobb_hemma_Dell

Det behövs mer än en bärbar dator för att vara produktiv när man arbetar utanför kontoret. Det är något som verkligen satts på prov under den här våren. Trenden har funnits länge, att människor önskar arbeta var och när de vill, men myndigheternas riktlinjer från mars för att begränsa infektioner har gjort att många samtidigt och plötsligt behövt arbeta hemifrån.

Många arbetsgivare hade redan innan förberett så att medarbetare kunde arbeta hemifrån, men det var få som var beredda på att hela arbetskraften skulle arbeta hemifrån, vilket skapade utmaningar.

– Glädjande nog är det enklare än någonsin att arbeta hemifrån, inte minst på grund av utvecklingen inom molnteknik. Data och applikationer har blivit säkrare i molnet, oavsett om det är privata-, offenliga- eller hybridmoln. Du får trygg tillgång till den information du behöver för att kunna göra jobbet var som helst, när som helst, säger Tobias Helmer, marknadschef på Dell Technologies i Sverige.

Vi vill nu gå igenom några saker som är värda att tänka på när man utformar hemmakontor för medarbetarna.

Rätt verktyg

För att medarbetare ska kunna arbeta hemifrån behöver det först och främst en dator. Har de en arbetsdator eller ska de använda sin egen hemmadator? Om medarbetarna inte är utrustade med en bärbar dator från jobbet, behöver man undersöka om det går att köra de applikationer som behövs på datorn i hemmet. Värt att tänka på är också att hemdatorer kan utgöra säkerhetshot och det är viktigt att se till att medarbetarna kan få en säker tillgång till systemen hemifrån.

– Det är numera vanligt att medarbetare har bärbara datorer som underlättar att utföra arbetet på den plats och tid som passar individen. För medelstora företag finns det sällan en typ av dator som möter alla anställdas behov och därför kan det vara värdefullt att identifiera vilka typer av användare du har inom företaget och vilken funktionalitet de behöver, säger Tobias Helmer.

Han lyfter också fram att även om alla bärbara datorer idag är utrustade med webbkamera, mikrofon och högtalare, är ofta de inbyggda lösningarna långt ifrån tillräckliga för ett hemmakontor.

– De inbyggda lösningarna är utformade för att arbeta med den bärbara skärmen som den primära skärmen. På ett hemmakontor bör du ha en större extern bildskärm med din egen kamera på samt ett bra headset med bra ljud och bra mikrofon. Det gör videomöten bättre för alla som deltar, säger Tobias Helmer.

Målet är att se till att medarbetarna får möjlighet att vara så effektiva som möjligt.

Den fysiska miljön

Det här handlar i första hand om att medarbetarna bör tänka på de olika delarna som utgör en fysiskt bra arbetsmiljö, exempelvis förutsättningar till en ergonomisk sittställning. En del kanske arbetar med den bärbara datorn i soffan eller sängen, vilket kan gå bra kortsiktigt, men knappast åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan.

Det är inte alla som har ett dedikerat rum som de kan arbeta ifrån. Vissa behöver kanske också dela utrymmet med andra i hushållet. Här kan det vara värt att undersöka hur man delar på skrivbord och vilka förutsättningar som finns för att ha samtal samtidigt, och hur exempelvis barnomsorg hanteras. Om arbetsrummet ligger i källaren kan det också vara värdefullt att tänka igenom Wi-Fi och mobiltäckning.

–  Även om de senaste månaderna har varit exceptionella så bör arbetsgivare sätta en tydlig bild om vilka förväntningar som finns när medarbetare ska arbeta hemifrån, säger Tobias Helmer.

Förenklad hantering av slutanvändare

Dell Technologies erbjuder en av de mest heltäckande lösningarna på marknaden för att hjälpa IT-avdelningar att rulla ut, hantera, säkra och stödja alla slutanvändares enheter via molnet.

Med Dell Technologies Unified Workforce, Microsoft Intune och VMware Workspace One får alla medarbetare de verktyg som behövs för att kunna göra sina jobb, oavsett var de befinner sig.

Lösningen innebär:

  • Smidig hantering av alla applikationer, operativsystem, hårdvara och firmware. IT-avdelningen kan minska tiden det tar att leverera kärnapplikationer till anställda från två timmar till 12 minuter.
  • Fokus på säkerhet med integrerad och avancerad cybersäkerhet. AI förhindrar och hanterar säkerhetshot, både nya och tidigare kända. Lösningarna skyddar hela ekosystemet och IT-miljön med säkerhet inbyggd i alla enheter. Det håller hot borta från systemen, säkrar data och adderar den expertis som behövs. Det innebär att IT-avdelningar kan koncentrera sig på strategiska åtgärder, exempelvis migreringar till molnet.
  • Både prediktiv och proaktiv support. Insikter som ger status för enheter, operativsystem, prestanda och applikationsanvändning, för att se till att allt fungerar. Dell erbjuder support för alla stadier i livscykeln, även utrullning och konfiguration, och supporten finns tillgänglig dygnet runt.
  • En enhetlig miljö – Med Unified Workspace kan du hantera hela slutanvändarmiljön, med mobila enheter, datorer och IoT.

Dell Technologies erbjuder flexibla finansieringslösningar med upp till 180 dagars framskjuten betalning på servrar, nätverk och lagring och 90 dagars framskjuten betalning på stationära, bärbara och workstations.