Runelandhs säljer inredning och möbler för företag och verkstäder. Detta gör att de möter kunder både digitalt och fysiskt.

– Ju mer vi lär oss om kunderna genom möten, ju mer kan vi anpassa vår digitala närvaro. Våra säljare banar väg för e-handeln och vice versa, säger Fredric Johansson på Runelandhs som har varit drivande i uppbyggandet av deras digitala profil, som vunnit kategorin bästa e-handel på web service awards.

– Att lyckas i den digitala djungeln är inte att blint förlita sig på ettor och nollor, utan det är att hela tiden samla in information av olika slag. Allting hänger ihop, som tesen om en nysning idag som blir till en jättevåg på andra sidan jorden om en månad, säger Fredric Johansson och fortsätter:

– För några år sen så hade jag en app från Harvard business review, som varje dag gav mig en push som innehöll tillsynes ”nice to know” statistik. Den uppdaterade mig på allt sånt där som jag anser vara affärsrelevant. Allt ifrån hur mycket kontanter tanfén belönar barn med, sett över ett flerårsperspektiv, till hur IKEA´s försäljning påverkas när det regnar i södra Europa.

Små detaljer för en större bild
Han betonar att det är de små detaljerna som oljar upp ett big-data maskineri. Tandféns lönetariff kanske inte är relevant när det kommer till att stänga en affär, men tanken på att någon faktiskt mäter nått så banalt är det som driver mig till att mäta så mycket som möjligt som berör våra kunder på Runelandhs. Ju mer jag vet, relevant som irrelevant, desto mer berikar jag vårt varumärke.

Fredric hänvisar till Executive e-report, en sammanställning som håller honom uppdaterad inom allt från affärskritisk statistik inom just e-handel, men även mjukare värden kring marknadsföring och sälj, som faktiskt är livsviktiga kunskaper för att ha något relevant att fylla sin sida med.

– Hade jag haft ett fysiskt visitkort så hade det sagt att jag är e-handelschef. Den titeln är ju ganska bred så jag måste ta in så mycket information från så många olika källor, så ett sammanfattat format är det enda jag ser som en rimlig lösning, säger Fredric Johansson.

Executive e-report sammanställer varje månad de viktigaste trenderna och forskningen kring marknadsstrategi, analog som digital. Många svenska beslutsfattare inom marknad och kommunikation får idag sin omvärldsbevakning och inspiration genom oss.

Läs hur Executive Report kan hjälpa dig