Har du någon gång e-deklarerat via Skatteverket, eller kanske använt Lisebergs egen app? Då har du stött på tekniska lösningar från CGI – förmodligen utan att veta om det. Med bred teknisk kompetens bidrar CGI till en väl fungerande samhällsinfrastruktur.
Under ett halvt sekel har vi gått från att använda rumsmaskiner för att beräkna vädret – till att ha små uppkopplade prylar som hjälper oss i vardagen. Ändå är det först nu vi kan prata om en digital transformation. Som ansvarig för den digitala omvandlingen på CGI hjälper Conny Svensson bolagets kunder med sin digitala resa, som ibland handlar om att förändra ett helt företag på organisationsnivå med hjälp av just it.
– Att utveckla samhällets digitala infrastruktur handlar om att människor ska kunna leva ett bra liv utan att tänka på att det var en teknisk komponent som möjliggjorde det hela, säger Conny Svensson.
Att hitta möjligheterna
Med över 40 års erfarenhet av lösningar i teknikens framkant är globala CGI en världsledande aktör. För att veta vart trenden blåser härnäst genomför CGI årligen drygt tusen kundintervjuer över hela världen. I kundintervjuerna frågar CGI sina kunder vilka utmaningar, möjligheter och prioriteringar man ser för det kommande året.
– I år, likväl som förra året, är kundernas förväntningar att bli mer digitala, berättar Conny. Det går också i linje med vad slutkonsumenten förväntar sig. Det är en direkt drivkraft utifrån, att företag förväntas sköta sina interna processer digitalt för att bli mer effektiva, säger Conny och fortsätter:
– För att verkligen få ut värdet av att vara digital behöver datorer dessutom kopplas ihop med människor. Många menar att artificiell intelligens (AI) är jämförbar med den industriella revolutionen, eftersom den kommer att påverka oss på många sätt i framtiden. Mycket i min roll handlar just om att hitta de möjligheter som it kan ge våra kunder. Det kan ge helt nya verksamhetsinsikter. Därför måste vi sluta se it som en enskild insats och inse att den gamla synen på it är förlegad.
Kraften av ett stort bolag
Under Connys åtta år på CGI har han hunnit testa tre olika roller. I dag trivs han med att ha ett stort globalt bolag i ryggen, något som inte var en självklarhet för Conny till första början.
– Jag har alltid tänkt att jag trivs bäst i små företag men efter några år på CGI har jag omvärderat det där helt, och insett att det är det stora bolaget som har stor kraft att göra skillnad. Ändå är varje lokalt kontor självbestämmande, det är en stor fördel när det kommer till exempelvis kompetensutveckling. Det som gör jobbet speciellt är att vi får jobba i stora och spännande projekt som har betydelse för väldigt många människor i samhället, Conny Svensson.
Läs mer om Conny Svenssons förhoppningar och farhågor med AI

Conny Svensson
Titel: Ansvarig för Digital Transformation och AI på CGI.
Utbildning: Civilingenjör inom datateknik, Chalmers, examen 1998.
Berätta om en höjdpunkt på jobbet! ”Ett av de roligaste projekten jag arbetat i är när vi skulle ta fram en app till vår kund Liseberg. I den kan nöjesfältets besökare se information om alla åkattraktioner, aktuella kötider och underhålla sig i köerna med hjälp av spel i appen. I det fallet var det inte bara en app vi utvecklade, utan möjligheten att göra människor glada med hjälp av teknik.”
Vad gör dig stolt över CGI? ”Här erbjuds alla medarbetare bli delägare i företaget. Man väljer själv hur mycket aktier man vill köpa och CGI matchar med samma belopp upp till en viss procentsats. Cirka 75 procent av alla som jobbar här har nappat på den möjligheten. Möjligheten att själv äga en liten bit av bolaget skapar ett enormt engagemang som genomsyrar hela CGI.”
Om CGI
CGI är en ledande global leverantör av tjänster inom business consulting, systemintegration och outsourcing. I Sverige har CGI 3800 anställda spridda på ett 30-tal orter från Kiruna i norr till Malmö i söder. CGI arbetar för att utveckla och förbättra kundernas it-verksamhet så att de är konkurrenskraftiga och uppfyller de krav som ställs på en modern verksamhet, både nu och i framtiden.